november 6

For træt til uddannelse…

0  comments

For træt til uddannelse...

Mathilde er 16 år og er startet på gymnasiet efter sommerferien, hun har allerede lyst til at droppe ud.

Mathilde synes det er lidt svært på gymnasiet i forhold til da, hun gik i folkeskolen.

I weekenderne kan Mathilde godt lide at være sammen med sine venner og hun er bange for, at hvis hun ikke deltager i alt hvad der sker, så vil hun gå glip af en masse og de andre vil synes hun er mærkelig.

Mathilde tænker meget over hvad andre synes om hende, så hun bruger meget energi på sit udseende. Hun synes dog aldrig selv at det er godt nok.

Mathilde er ofte ked af det, trist eller sur derhjemme, og det ender ofte i en masse konflikter.

Hun har et fritidsjob, som hun passer 3 eftermiddage om ugen. Hun kunne tidligere godt lide at gå til gymnastik, men det gider hun ikke i år, da hun føler sig for træt og synes hun har for meget at se til.

Mathilde kan ikke leve uden sin telefon, og hun tilbringer rigtig meget tid på Snapchat, hvor hun har 100-vis af venner, som hun skal opretholde sine streaks med. På Instagram, har hun travlt med at poste billeder af tøj og makeup. Desuden elsker hun at se serier på Netflix og tilbringe tid på sit værelse i mørke.

Der er mange afleveringer og andre lektier på gymnasiet, men Mathilde har meget svært ved at få det lavet, da hun er så sindsygt træt hele tiden.

Hun bekymrer sig rigtig meget om skolen, venner og om fremtiden og har svært ved at falde i søvn om aftenen, pga tanker der fylder hendes hoved. Klokken bliver tit 2.00 inden hun falder i søvn og så er hun vildt træt om morgenen.

Mathilde spiser enten en bolle med pålægschokolade og et glas juice om morgenen, eller også får hun ingenting. Til frokost går hun ofte med kammeraterne hen på tanken, hvor de køber en cola og en fransk hotdog eller en pakke kiks og noget slik.

Til aften laver Mathildes forældre almindelig mad med kød, kartofler eller pasta og lidt grønt. Hun er lidt kræsen men spiser det meste af det der bliver serveret.

Ma​thilde er en fiktiv person, men hun beskriver rigtig godt det billede der tegner sig af rigtig mange unge på diverse ungdomsuddannelser.

 Alt for mange unge dropper ud af deres første og nogen gange også anden ungdomsuddannelse, fordi de simpelthen ikke kan klare presset af lektier i en verden, hvor de helst skal være perfekte i en 12-tals kultur, de skal have arbejde, de skal feste, de lever ofte usundt og vælger motion fra, fordi de føler sig for udmattede.

Angst, depression, stress, selvskade, spiseforstyrrelse ses hos alt for mange og selvværdet ligger ofte på et meget lille sted.

Voksne vil gerne, at de unge på 16, 17, 18 år skal være selvstændige og tage ansvar for deres eget liv. Men disse unge lever i en verden, hvor der er alt for mange valg.

Selvom man er teenager i den ældste ende af skalaen, har man stadig brug for at blive guidet og vi som forældre, skal gå ind og tage styringen, hvis vi oplever, at de ikke selv kan.

Måske sidder du lige nu og tænker, jamen det kan jeg da ikke lave om på nu! Og ja, det kan være svært, hvis du tidligere ikke har blandet dig så meget... og måske har det ikke tidligere været nødvendigt. Men hvis du kan se, at din store teenager er på vej ud på et sidespor, så har du travlt, for det er dit ansvar at guide ham eller hende tilbage på rette spor.

Her har du en checkliste, som du kan starte med, for at undersøge, hvordan du kan hjælpe din teenager med at skabe energi til at kunne gennemføre uddannelse:

  • Start med at undersøge, hvor meget din teenager sover - det optimale er mellem 8-9 timer hver nat.
  • Skab et overblik over hvilken mad din teenager får i løbet af en dag - i samme forbindelse hvilke drikkevarer og hvor meget er vand?
  • Undersøg skærmvaner omkring sengetid.
  • Registrer, hvor meget motion din teen får hver dag - det gælder også at cykle i skole.
  • Registrer hvordan humøret er.
  • Undersøg og om din teenager har nogle bekymringer der fylder meget i hovedet.
  • Undersøg hvornår på døgnet din teenager laver lektier.

Der er selvfølgelig rigtig mange flere ting, som du kan registrere og undersøge nærmere, men start her!

Det er vigtigt at du italesætter din bekymring overfor din teenager, så I sammen kan tale om punkterne. Herefter er det vigtigt at sætte små mål, så alle vaner ikke skal ændres på én gang.

Jeg vil anbefale, at det første I handler på er, at skabe en stabil døgnrytme...

Hjælp din teenager, før det er for sent!

Ønsker du sparring og støtte til din teenager? så se nærmere på, om der er noget jeg kan gøre for at hjælpe jer til, at tage det første skridt.

www.teentrivsel.dk


Tags


You may also like

Kommunikation med din teenager der gavner

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Subscribe to our newsletter now!

>