november 16

Forældre til teenagere, kan også føle sig presset

0  comments

Forældre til teenagere kan også være pressede

Det er ikke sjældent, at jeg komme ud til familier, hvor det ikke kun er teenageren der er presset og har symptomer på stress, angst og depression.

Depression er i dag den 4. største folkesygdom på verdensplan og WHO spår, at depression i år 2028 vil ligge som nummer 1 på listen. Virkelig en skræmmende statistik. Hvad er det, der tricker vores psyke så voldsomt? Det kan der naturligvis være rigtig mange grunde til, men jeg vil lige forsøge at komme omkring nogle få ting her.

  • Der er naturligvis grunde som traumer, sorg, økonomiske udfordringer og arbejdsløshed.
  • Lige nu er der sikkert også flere af os, der kan mærke, at sommeren i år endte med at indeholde rigtig mange regnvejrsdage og derfor blev vi ikke tanket op af solens stråler, så vi kan klare os vinteren igennem. Rigtig mange af os, oplever den såkaldte vinterdepression, som lige nu langsom sniger sig ind på os i takt med, at efterårets og vinterens mørke tiltager. 
  • Hvad kom først hønen eller ægget? Sådan kan vi godt sige, når vi taler om rygning i forbindelse med depression. Folk der er deprimerede har en større tendens til at ryge, for tobak er et rusmiddel, som øger produktionen af dopamin og serotonin i blodet, som også er det der tilføres ved antidepressiv medicin. Derfor vil det have en beroligende effekt på den korte bane.
  • Modsat har rygning en række ulemper, som skaber ubalance i hjernens kemi, og vil provokere større humørsvingninger og i sidste ende blot vil provokere psykisk ubalance.
  • Vores søvnvaner provokerer i den grad også vores psykiske tilgang til livet. Ved underskud af søvn, opstår irritation, træthed, hovepine, tristhed og måske i sidste ende depression.
  • Et overforbrug af sociale medier, står lige nu meget højt på listen over trickere. Vi får et forvrænget billede af virkeligheden og forsøger at leve op tl krav, som der i virkeligheden ikke er nogen der kan leve op til. Vi afskærer os i en vis grad fra social interaktion og får sværere og sværere ved at kommunikere med mennesker omkring os. Igen kan man tale lidt om hønen og ægget... bruger folk der er deprimerede mere tid på nettet? Eller bliver man deprimeret af at benytte internettet? I hvert fald ses der en sammen knytning imellem brug af sociale medier og depression.
  • Vi æder nyhederne råt, vi ser hele tiden indslag om terror, mord, krig, incest, børneporno, sygdom og ødelæggelse. Og ja, vores børn ser det altså også!
  • Vi ser film med tragiske endelser og dokumentarfilm om de samme emner, som findes i nyhederne. Et overload af negative input, har en beviselig effekt på vores humør og psykiske tilgang.
  • Det siges også at have indflydelse på dit humør og dit stressniveau hvor du bor... Om du bor på landet, hvor det er muligt at finde ro eller om du bor lige i centrum af støj og travlhed.
  • Vi mennesker bliver konstant stillet overfor valg. Står du ved hylden i supermarkedet og skal købe et stykke kød, så skal du først tage stilling til, om du vil købe dansk eller tysk kød, om det skal være økologisk eller ej, om du hellere skal gå hen i slagter afdelingen, for at få skåret og pakket dit kød eller om du skal tage det der allerede ligger i køledisken. Og sådan er det med næsten alt vi køber, der er så mange valg... at det påvirker vores stressniveau.
  • Vi spiser et meget lavt indhold af fisk i vores måltider, hvilket jo naturligt nedsætter vores indhold af Omega 3 i blodet. Igen sender det os tilbage til en højere risiko for depressionstilstande og angst.
  • Vi mennesker er blevet dårligere til at skabe sunde relationer og forhold. Vi ser en kæmpe øgning af skilsmisser og i alt for mange tilfælde er de skilsmisser, præget af ekstremt ringe kommunikation forældrene imellem. Dette har en kæmpe påvirkning på både børn og voksne.
  • Der er naturligvis mange flere årsager til stress, angst og depression, men jeg synes at disse eksempler, giver os et meget godt billede af, hvad det er vi er op imod.

Hvorfor skriver jeg nu dette til jer? 

Jo kære forældre - det gør jeg fordi, at når jeg kommer ud til et barn, der er påvirket af mange af de samme faktorer, som jeg skriver om her, så oplever jeg meget ofte, at én eller begge forældre, selv er ved at smuldre i stress, angst og depression.

Hvordan tænker du, at det er for et barn at vokse op i familier med disse byrder? Ja, du har ret... det er rigtig hårdt og disse tilstande kan "smitte".

Så når du nu ønsker at hjælpe dit barn, med at komme godt videre i livet. Så skynd dig lige at tage et kig indad... hvordan kan du arbejde med dig selv? Hvordan kan du nedsætte dit stressniveau og hvilke handlinger, vil kunne gøre din hverdag gladere?

Jeg er sammen med mange andre behandlere, coaches og andre ildsjæle, gået med i et projekt, hvor jeg som ambassadør, skal være med til at skabe en platform af online programmer i personlig udvikling og selvledelse.

Jeg oplever, at forældre gerne vil spytte penge i at give deres børn den hjælp der er behov for og tak for det, for det er en nødvendighed, da vores skoler desværre endnu ikke løfter denne opgave tilstrækkeligt.

Men husk nu også dig selv!

Du løber stærkt, for at:

  • tjene penge
  • lave mad
  • vaske tøj
  • hente og bringe børn
  • sørge for oplevelser til familien
  • huske venner og familie
  • rende til fødselsdage
  • bage kage til arrangementer
  • løbe en halvmarathon
  • træne i fitnesscenter 3 gange om ugen 
  • og ....

STOP - tag en pause!

Jeg kan anbefale dig at se et program med Henning Daverne, som er ekspert i Mindfulness og meditation.

Det er muligt i en 14 dages periode gratis, at se alle programmerne på vores platform LitUpp.

Mindfulness & Meditation Archives - LitUpp

Pas på dig, så du kan passe på dine børn.

Kærligst Susanne
Susanne Søndergaard

Tags


You may also like

Kommunikation med din teenager der gavner

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Subscribe to our newsletter now!

>