Omega 3 fiskeolie

Power til teenage hjernen?

Din teenager skal præstere og det er for alvor vigtigt, at din teenagers hjerne er top tunet...

Kan du med sikkerhed sige, at din teenager har de bedste betingelser for indlæring?

Sidder sund kost lige i skabet?

Er døgnrytmen snore lige?

Er hverdagen fuldstændig konfliktløs?

Er selvværdet i top selvsikkerheden ikke til at rokke med?

Hvis du svarer nej til nogle af disse punkter så fortsæt din læsning på denne side...​

Jeg kan tydeligt huske, hvordan jeg var i mine teenageår i skolen og ikke mindst i eksamenssituationer... Føj det er ikke rart at tænke tilbage på.

​For det første husker jeg tydeligt, hvor svært jeg havde ved, at holde koncentrationen. Jeg følte mig vildt træt og til tider, havde jeg det som om, jeg kunne falde i søvn midt i en time. Jeg husker enkelte gange, hvor vi fx så en film - lyset var slukket og indholdet muligvis lettere kedeligt - jeg skulle virkelig kæmpe, for at holde mig vågen og sad og blinkede lige lovligt tungt med øjnene. Jeg prøvede at vippe på stolen, tegne imens eller nev mig selv i armen. Men jeg husker min træthed i teenage årene som virkelig forstyrrende. Og ikke nok med at jeg følte mig træt i skolen, jeg kunne også sagtens sove om eftermiddagen når jeg kom hjem.​

Til eksamen var jeg et vrag, jeg havde svært ved at koncentrere mig om at læse mit pensum op og jeg var hundeangst for selve præstationen. Jeg var irritabel, ked af det og voldsomt usikker og havde altid en følelse af, at lærerne synes jeg var dum som en dør.

Jeg vidste ikke noget værre, end at​ sidde på gangen sammen med de andre fra min klasse, som én efter én kunne komme ud og fortælle enten hvor gode karakterer de havde fået eller hvor skrækkelige lærer og sensor havde været. Ligegyldigt hvad, var det forfærdeligt for mig at vente på, at døren blev åbnet, mit navn blev nævnt og jeg skulle ind til den grønne dug, fyldt med sedler og hvor jeg altid følte jeg trak det værst tænkelige emne. 

I dag kan jeg have mange gisninger om, hvorfor jeg mon havde det sådan og hvordan jeg egentlig lykkedes med at gennemgå studentereksamen og ergoterapeutstudiet... Det skyldes nok mest min stædighed og kæmpe viljestyrke, men jeg havde gerne været den kamp foruden.

I dag er jeg jo så i den heldige situation, at jeg kan hjælpe andre, med at gøre eksamen knap så forfærdelig, ved at guide til positiv og realistisk tænkning og sund livsstil.

Lad os prøve at starte et sted, hvor vi alle kan være med... Hvordan spiser din teenager?

Kan du kigge dig selv i øjnene og sige, at din teenager får masser af frugt og grønt, uforarbejdet kød, sunde fedtstoffer, gode fibre fra groft brød​ og begrænset tilsat sukker? 

Både du og jeg ved, at alt for mange undersøgelser viser, at vi danskere spiser alt for lidt frugt og grønt, ​alt for meget forarbejdet mad som fx kødpålæg, usunde fedtstoffer og alt for meget hvidt brød og tilsat sukker.

Problemet er, at vi godt ved det, men bruger som undskyldning at vi ikke har tid og råd til den sunde mad. Samtidig fortrænger vi konsekvenserne for vores børn, som i stigende grad lider af lav koncentration, tristhed, angst, hovedpine,​ stress og lignende. 

Vi tænker måske ikke lige umiddelbart over, kostens betydning, da vi også ofte oplever andre omstændigheder for vores børn, som kan forårsage disse tilstande. Men det er ikke uvæsentligt at overveje, hvad kosten kan gøre, for vores børn netop når de skal stå ansigt til ansigt med de krav omgivelserne stiller.

En af de vigtigste ting i vores kost, når vi taler om fx tristhed, angst og koncentration​ er en god balance af omega 3 og omega 6. 

Omega 3 får vi blandt andet fra fisk, hørfrø, hampfrø, valnødder. Omega 3 er livsnødvendig og er desværre det vi får mindst af.​

Omega 6 får vi derimod masser af, det er planteolier fra fx raps, tidsel, vindruekerner og majs, samt i nødder, kerner, frø og havregryn. De findes i rigtig mange af vores madvarer fx brød, ovnkartofler, nudelsupper, kiks, slik, mayonnaise, købedressinger og chips.

Der opstår på den måde en ubalance imellem disse 2 fedtsyrer, hvilket er meget uhensigtsmæssig - så hæng nu godt på...

Fiskeolie

Vores krop og hjerne er opbygget af celler og omkring vores celler er der en cellemembran. Faktisk består 60% af vores hjerne af fedt og er det vigtigste byggemateriale.

Cellemembranen er opbygget af fedtmolekyler bestående af omega 3 og 6. Omega 6 får vores celler til at vokse og omega 3 har til opgave, at reparere cellen.

Så funktionen er at beskytte cellen​ og sørge for at kommunikationen imellem vores celler er optimal og dermed at vores krop og hjerne fungerer. 

Men balancen mellem omega 3 og 6 skal være nogenlunde lige, for at cellemembranen er sund, blød og smidig.

I de tilfælde, hvor omega 6 er i overtal, vil membranen være hård, ujævn og stiv og kommunikationen forringes i høj grad og omega 3 får problemer med at reparere.

Det optimale forhold imellem omega 3 og 6 er 1 til 3, men er for langt størstedelen af befolkningen nærmere 1-17.

Gevinsten ved at have en god balance imellem omega 3 og 6


  • Større energi
  • Større koncentration
  • Gavner børn med ADHD
  • Mindsker inflamationstilstande
  • Bedring af symptomer ved fx. depression eller anden psykisk sygdom
  • Bedring af tilstande med eksem
  • Styrker hud, hår og negle
  • Hjælper til bedring af kredsløb
  • Nedsætter sukkertrang
  • Gavner tarmsystemet
  • Godt for syn
  • Øger evnen til hukommelse
  • Blodtrykssænkende
  • Gavner alle kognitive funktioner
  • Sænker søvnforstyrrelser
  • Sænker ledsmerter 
  • Og meget meget andet....

Herhjemme er vi alle gået i gang med at indtage en god Omega 3 olie, da jeg for det første fandt ud af, at min personlige balance imellem omega 3 og 6 er helt afsporet, på trods af, at vi faktisk spiser en del fisk - men slet ikke nok.

Min personlige balance så fra start sådan her ud:

  • Omega 3: ​3,5 % (Omega 3 index varierer imellem 0 og 12 % og bør ligge imellem ca. 8-12%)
  • Omega 6: 16,2:1 (Dette tal er et forholdstal og fortæller om forholdet mellem planteolier og fiskeolier i blodet - forholdet bør ligge imellem 1-5:1)

Ja, mine tal er ikke for kønne... men det skal der gøres noget ved og hele familien her er nu i gang med at tilføre dagligdagen en god sund olie og TeenTrivsel er blevet en stolt forhandler af Pure Artic Oil, som er en af de reneste olier på markedet og består af 100% olie fra arktisk norsk vildfisk tilsat koldpresset olivenolie og vitamin D samt en frisk smag af citron og efterlader ikke nogen grim eftersmag.

Olien er helt sikkert til gavn for langt de fleste mennesker - store som små og unge som gamle. Det er kun de færreste, som rent faktisk i dagens Danmark, kan spise sig til den rette balance.​

Vi afventer lige nu svar på en test på min datter på 12 år. Louise har en sygdom, som desværre øger risikoen for galdesten og leversygdomme. Hun har virkelig brug for, at hendes organer fungerer optimalt. Hun har risiko for lavt jernindhold og tåler ikke tilskud af jern. Hun tåler ikke solens stråler og får derfor ikke et passende D-vitamin optag på naturlig vis.

Hun lider af stor træthed og lav udholdenhed, som til tider sænker hendes koncentration. Og hun har til tider svært ved at falde i søvn om aftenen.

Jeg ønsker at give Louise de bedste betingelser for at trives med denne sygdom og er derfor meget spændt på at se resultater af hendes test og oliens påvirkning, både som teenager og som et barn med en sygdom.

Vil du have min hjælp til, at få testet om din teenager har den rette balance af

Omega 3 og Omega 6? 

Jeg kommer gerne på et GRATIS hjemmebesøg, hvor du kan blive klogere på alt det her med Omega 3 og sund kost i forbindelse med dit barns psykiske tilstand.

>