november 22

Sådan hjælper du din teenager med at takle bekymring og angst

0  comments

Sådan hjælper du din teenager med at takle bekymringer og angst

Det er vigtigt først at se tegnene på bekymring og angst og lære at forstå, hvad det er der sker i hjernen, når følelserne tager over.

Bekymringer og angst er svært for alle at takle, men i tiden som teenager, kan det fylde ekstremt og tage fuldstændig overhånd.

Tankerne blæser derudaf, med modstridende dialoger... jeg beskriver det gerne, som "den lille djævel på den ene skulder" og "den lille engel" på den anden skulder" præcis ligesom vi kender det fra tegneserier.


Desværre får den lille djævel ofte rigtig meget taletid, og er den stemme, der fortæller din teenager:

  •  at der nok ikke er nogen der kan lide mig
  • at jeg ikke er god til noget
  • at jeg er grim og kun har grimt tøj
  • at det er bedst at blive hjemme
  • at alt kan være ligemeget

Det er også den der fortæller din teenager, at han/hun er:

  • er bange for mørke
  • er bange for at miste
  • er bange for terror
  • er bange for at være alene
  • er bange for at sove ude

Det er fuldstændig normalt at have en lille djævel, med angst og bekymring siddende på sin ene skulder, men når den taler så højt og så meget, at teenageren, bliver begrænset i sin hverdag, så kan det kun gå for langsomt med, at sætte hjælp ind.

Med en tilstand hvor hverdagen er styret af angst og bekymring, følger også en lav selvfølelse. Denne følelse kommer af, at når man ikke fungerer optimalt iblandt sine venner, så føler man sig anderledes ofte uduelig, da det kan være svært at deltage i aktiviteter og vise glæde.

Her er der et par ting der rart for dig at vide, når din teenager plaget af angst og bekymring

Angst har ikke noget at gøre med styrke, karakter eller mod!

Teenagere med angst er ofte stærke og modige - angst og mod kommer altid sammen.

At være modig betyder ikke, at du aldrig er bange og hvis du ikke er bange er der ingen grund til, at være modig.

Teenagere med angst udfordrer deres mod konstant og bringer sig selv ud til kanten hver gang de skal gøre noget, som de er bange for.

Nogle gange er hjernen helt forkert på den...

Angst og bekymring sker fordi, at hjernen tror, at der er fare på færde.

Vores hjerne er jo så smart indrettet, at den kan redde os fra de værste ulykker, ved at udløse alarmsignaler, hvis der sker noget farligt.

Men nogle gange, så er hjernen helt forkert på den... og skaber urealistiske tanker. Den tror at der er fare i sigte og starter derfor hele alarmsystemet uden grund.

Angst og svær bekymring ses meget ofte hos børn og unge

1 ud af 10 børn i Danmark oplever en periode med angst og svær bekymring, så der findes i gennemsnit minimum 2 i hver klasse. 

Alle oplever angst også den unødvendige angst

Vi kender det alle - oplevelsen af at være bange for noget, for bagefter at erfare, at det da vist slet ikke var nødvendigt at bruge SÅ meget energi på.

Men for nogen overtager det evnen til at føre en normal hverdag.

Angst er en følelse ikke en personlighed

Angst er ikke noget, der kan definere din teenagers personlighed. Det er en følelse der vil komme og gå og vil være en del af alle mennesker hele livet. Vi skal blot hjælpe de børn, der er begrænset i deres hverdag af angst.

Hjernen gør bare det den er skabt til

Hjernen er fantastisk og det den i virkeligheden gør er blot, at passe på os. Nogen gange bliver den lidt "curling" -agtig og overbeskytter os mennesker. Men vi skal huske, at hjernen og angsten er skabt til at holde os i live.

Hvordan ser angsten ud?

Tanker...
  • Negative tanker
  • Svære bekymringer

Tanker som tænker:

  • Hvad nu hvis?
  • Tanker om at blive bedømt af andre.
  • Tanker om at være utilpas med sig selv.
  • Små bekymringer der vokser sig til store og uoverskuelige problemer.
  • Tanker om sygdomme.
  • Tanker om død og ødelæggelse.
Følelser...
  • Bange eller bekymret
  • Ked af det
  • Frustreret
  • Overvældet
  • Panisk
  • En følelse af at krop og hjerne er skilt ad og ude af kontrol
Fysisk...
  • Hjertebanken
  • Ondt i maven
  • Spændte muskler
  • Rystende hænder og krop
  • Sved
  • Kvalme
  • Svimmel
  • Gråd
Opførsel / handlinger...
  • Bider negle
  • Piller i huden
  • Trækker hår ud
  • Undgåelse af bestemte situationer
  • Gøre ting som faste ritualer
  • Slå
  • Gemme sig

Alle disse handlinger benyttes af personen der har angst, for at få et quick fix til at fjerne de bange følelser.

Med angst følger ofte også svære søvnproblemer

Pga tankemylder og bekymringstanker, er søvn ofte en meget stor udfordring for teenagere med angst.

Det er vigtigt at få din teenager til at forstå, at det ikke er en skam at have angst eller meget svære bekymringer.

Ligeledes er det vigtigt at få hjælp til at forstå angsten og lære at træne hjernen til at finde ud af hvornår at angsten er velkommen og hvornår den burde holde sig væk.

Du ser helt sikker nogle af disse symptomer hos din teenager og helt sikkert også i dig selv. Måske tænker du, ja, men det er ikke noget problem i hverdagen... 

Er det din tanke, så smut du bare videre - din teenager er sund og rask.

Men ser du en begrænset hverdag for din teenager pga. angst, bekymring og lavt selvværd, så få hjælp til ham eller hende, inden det får større og mere dybdeliggende konsekvenser ind i voksenlivet.

Kontakt mig gerne for yderligere information:

Kærligst Susanne




Tags


You may also like

Kommunikation med din teenager der gavner

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Subscribe to our newsletter now!

>